Kedvenc lefekvés előtti olvasmányom jelenleg egy A. W. N. Puginról,
a zseniális 19. századi romantikus angol építészről, a neo-gótika atyjáról
szóló életrajz (God’s Architect). Az elképesztően részletes és jó stílusban
megírt könyv szerzője Rosemary Hill, aki ezért a munkájáért Wolfson díjat
kapott. Pugin mániákus személyisége, nyers modora, gyenge egészsége ellenére mindössze
40 éves korában bekövetkezett haláláig (1852) építészetével átfestette
nemcsak az Egyesült Királyság, de a teljes Brit Birodalom (sőt, talán majdnem a teljes
keresztény kultúrkör) tájképét, lefektette a modern építészet alapelveit, tanítványok,
utánzók egész seregét hagyta maga mögött. Több okból Gaudíval együtt Pugin a
kedvenc építészem: mindketten mélyen hívő katolikusok voltak, a keresztény középkorhoz
nyúltak vissza ihletért, ugyanakkor modern, előremutató módon alkalmazták
ismereteiket, igyekeztek „nemzeti” jegyeket integrálni a stílusukba és
holisztikusan gondolkodtak az építészetről (Pugin nagyban inspirálta az ún. arts
and crafts mozgalmat), integrálva a külsőt és belsőt, a szerkezetet és
díszítést, megtervezve minden apró részletet (ácsozat, burkolat, kerámia, színes
üveg, bútorzat, kárpitozás stb.).
|
A magdeburgi (ma lutheránus) dóm lettnere "népoltárral" |
|
Exeter (ma anglikán) székesegyházának kereszt karzata (rood loft) két "népoltárral" |
Pugin nem technokrata volt, hanem valódi látnok, művész és „ideológus”
egyben, aki harcos hangvételű írásokban védte meg építészetének meghatározó alapelveit.
Korszakalkotónak mondható a szentélyrekesztők antikvitásáról, hasznáról és
szimbolikus jelentéséről írott tanulmánya. Ebben jó ösztönnel és kikezdhetetlen
logikával, egyszersmind a rá jellemző szatirikus stílusban fogalmazta meg érveit,
melyek egyszerre voltak fájdalmasan időszerűtlenek és időtlenül igazak. Pugin
alaptétele az volt, hogy a keresztény templomépítészet lényegi eleme,
elhagyhatatlan, identitást meghatározó rendező elve a többszörösen szakaszolt
térrendezés. Ennek egyik legfontosabb jellemzője volt az ún. szentélyrekesztő
(jubé vagy lettner), mely szerzetesi és káptalani templomokban tömör falazat, többnyire átláthatatlan
„kereszt karzat” (rood loft) volt, plébániai templomokban részben átlátható, fából,
fémből, esetleg alacsony kőkorlátból álló „kereszt rácsozat” (rood screen),
kisebb templomokban, kápolnákban pedig egyszerű „kereszt gerenda” (rood beam). (Ezekben a
szóösszetételekben a kereszt kifejezés nem a keresztirányúságot jelöli – bár az
is igaz – hanem azt a szinte egyetemes szokást, hogy a szentélyrekesztők
tetejére, a szentély főbejárata fölé a keresztrefeszítés valamilyen ábrázolását
helyezték).
|
Eredeti, 15. századi jubé egy francia plébániatemplomban (Chapelle Saint-Fiacre, Le Faouet) | |
|
|
Pugin tipikus "rood screen"-je, neo-gótikus plébániai kereszt rácsozata (St Giles, Cheadle, 1845) |
A középkori templomba lépő hívő dinamikusan érzékelte a
belső teret, többszörös elkülönítő jellegű térelemeken keresztül a mozgás
folyamatában tárult föl előtte a szakrális épületbelső, fokozatosan vezetve őt
beljebb és beljebb a templom létesítő okának, a szentségi misztériumnak
szívébe. A misztikus kinyilatkoztatásnak ez a fokozatossága egyszerűen lehetetlen
egy csarnokszerű, teljesen nyitott térben, ahol a tekintet nincs fékezve,
visszafogva, akadályozva, ahol nincs jelen a rejtőzködésnek és
föltárulkozásnak, a lehatároltságnak és az áthatolhatóságnak ingadozó, ringató,
megkapó és áhítatot keltő játéka. A keresztrefeszítés jelenetével és egyéb
bibliai történetekkel, angyalok és szentek alakjával díszített szentélyrekesztő
fölfogható egyfajta mozivászonként, ami valójában nem kizárja, ellehetetleníti,
hanem inkább megmutatja, sőt, kinyilatkoztatja a tér mögötti teret, az ideigvaló,
földi, változandó rítus mögötti örökkévaló, mennyei és változhatatlan
valóságot. Természetesen a keresztelő egyházakban, plébániai templomokban nem
volt teljesen kirekesztve az eucharisztikus liturgiából a hívő tekintet (a
szerzetesi és káptalani templomokban is volt általában „népoltár” a
szentélyrekesztők elé építve); a jubé ilyen terekben inkább egyfajta
sejtelmesen átlátszó, apró szemű csipke szerepét töltötte be, egyszerre fedett
le (hangsúlyozva a misztérium érinthetetlen szentségét) és tárt föl (engedett
betekintést a hit megerősítését kereső szemeknek). Aki mélyebben akarja kutatni
a szentélyrekesztők liturgikus és lelkipásztori értelmét, hasznát, annak a már
említett Pugin tanulmányon kívül ajánlom Jacqueline
E. Jung művészettörténész nagyszerű könyvét a témáról (The Gothic Screen), illetve Földváry Miklós István remek magyar nyelvű cikkeit (ITT és ITT és ITT).
|
A svéd Gotland-szigeti Öja templom eredeti "kereszt gerendája" (13. sz. vége) |
|
|
|
16. századi francia "kereszt gerenda" (Lampaul-Guimiliau, Bretagne)
|
A szentélyrekesztőkkel
kapcsolatban Pugin zseniális intuíciója, tűpontos diagnózisa (melyet sajnos korának katolikusai sem értettek vagy voltak hajlandók elfogadni) az volt, hogy a
nyugati liturgia hanyatlása (és végül kódolt bukása) nem a 20. században
kezdődött, hanem a késő barokk korban, amikor a gyülekezet és a liturgikus
asszisztencia dinamikus térérzékelését székekkel, majd fix padsorokkal ellehetetlenítették,
valamint a rétegzett, fokozatokban föltárulkozó tereket megszüntették a középkori
templomok szentélyrekesztőinek lebontásával és az új templomterek nyitott, csarnokszerű
elrendezésével. Ahol hiányzik a szentségi teológia kinyilatkoztató rejtőzködésének
és rejtőzködő kinyilatkoztatásának építészeti visszhangja, megerősítése, tudatosítása,
ott a Szentháromságos Isten trónusánál szolgáló hatalmas égi szellemekből előbb-utóbb
pirospozsgás, kövér puttók lesznek, a Krisztusban föltárulkozó igaz Istenből Thália
vagy – ami még rosszabb – Dionyszosz, a kultuszból színház, a papból színész
vagy ülést levezető elnök, a szentélyből színpad, az oltárból pedig asztal.
Egyenes (bár többszörösen összetett és nem azonnal nyilvánvaló) logikai kapcsolat
van a szentélyrekesztők lebontása (a szentségi titkok lemeztelenítése) és a konferencia jellegű szembemisézés
gyakorlata között.
|
St Wilfrid's, Cantley (South Yorkshire) George Gilbert Scott (1874) és Ninian Comper által (1894) helyreállított belső tere. St Wilfrid's az angol vidéki plébániatemplomok gyönygyszeme és mintapéldája. |
|
St. Wilfrid's Ninian Comper által tervezett ún. sarum oltára oltármennyezettel (canopeum, ciborium) és oszlopkeretes oltárfüggönnyel (ridell curtain). A legszebb és "legkorrektebb" oltár, amit valaha láttam. |
A keleti egyházak jól teszik, ha fölfigyelnek erre az
összefüggésre, mert jelenleg egyedül az ikonosztázionok és a lefüggönyözött szentélyek
tartják őket vissza a liturgikus összeomlástól. A nyugati liturgiakutatóknak
pedig azt ajánlom figyelmébe, hogy nem a hagyományos liturgikus szövegek kultikus
használata vagy a szép középkori szertartások hűséges rekonstruálása hozza meg elsőként
és legbiztosabban az áhított szemlélet béli változást, a végletekig leépült liturgikus
lelkiség és gondolkodás gyógyulását, hanem olyan szimbolikus értékű,
non-verbális jellegű gesztusok, mint a kézreáldozás megszüntetése, a
szembemiséző asztalok fölszámolása és a templomterek hagyományos rétegzése (elsősorban
a szentélyrekesztők használata). Pugint sem az apologetika hitérvei vagy a tridenti
misszálé szövegei bírták rá a katolicizálásra, hanem a középkori templomépítészet
belső törvényszerűségeinek fölfedezése. A 19. században a traktáriánusok vagy
anglo-katolikusok mozgalmát (és bizonyos értelemben az anglikán egyházi élet
újra definiálását) is az támogatta leghathatósabban, hogy javarészt Pugin
hatására átálltak a „box church”-ről (puritán „doboz” templomok ülő galériákkal
és egyetlen központi elhelyezkedésű szószékkel) a viktoriánus éra neo-gótikus
plébániatemplomaira (melynek belső tere rétegzett, a lerekesztett szentély
középpontjában pedig az oltár áll).
|
St Brinius', Dorchester-On-Thames, Oxfordshire - az ideális falusi
kápolna. W. W. Wardell, Pugin híres tanítványa tervezte, az Egyesült
Királyság katolikusainak emancipációja után az első templomok között
épült (1846-49). |
|
A St Brinius káprázatos belső tere - nemrég Rev. John Osman plébános állíttatta helyre Ninian Comper stílusában. |
|
A St Brinius kápolna liturgikus használatban. |
|
Végül St Cyprian's, Clarence Gate, London - az ideális plébániai csarnoktemplom szentélyrekesztővel (a mellékoltároknál is). Pugin után a másik nagy kedvenc építészem, Ninian Comper tervezte (1866). |
Amúgy a szentélyrekesztők nyugaton is általános és kötelező berendezései voltak a keresztény templomoknak, egészen a barokk korig. Ókori és barokk példákról találunk szép grafikákat Pugin fönt hivatkozott tanulmányában.