
"Inebriabuntur ab ubertate domus tuae, et torrente voluptatis tuae potabis eos; quoniam apud te est fons vitae, et in lumine tuo videbimus lumen." (Ps. 35,9-10)
csütörtök, július 31, 2025
Szent Newman János Henrik EGYHÁZTANÍTÓ!!!
Ez a rendkívül örvendetes hír a Szentszék által ma kiadott Bollettinoban jelent meg:
"2025. július 31-én a Szentatya, XIV. Leó kihallgatáson fogadta Marcello Semeraro bíboros urat, a Szenttéavatási Dikasztérium prefektusát.
Ugyanezen audiencia során a Szentatya megerősítette a bíborosoknak és püspököknek, a Szenttéavatási Dikasztérium plenáris ülése tagjainak pozitív véleményét az Egyetemes Egyház doktora címmel kapcsolatban, amelyet hamarosan Szent Newman János Henriknek, a Római Szent Egyház bíborosának, az angliai Néri Szent Fülöp Oratórium alapítójának adományoznak, aki 1801. február 21-én született Londonban (Egyesült Királyság) és 1890. augusztus 11-én halt meg Edgbastonban (Egyesült Királyság)."
Ezen a blogon korábban már megemlékeztünk az új egyháztanítóról, és megadtuk a saját miséje bevezető könyörgését (kollektáját) is latin és magyar nyelven (ITT). Ezt alighanem a fejlemények fényében újra kell majd fogalmazni (hiszen Newman innentől kezdve nem hitvalló, hanem egyháztanító). Amit viszont nem kell, sőt nem szabad újrafogalmazni, az Newman híres Biglietto-beszéde, melyet 1879. május 12-én mondott el, amikor a római Palazzo della Pigna épületében XIII. Leó pápától átvette a bíborosi kalapot.
Most amikor egy másik Leó pápától, e néven a XIV.-től egyházdoktorrá készül avattatni, jól tesszük (és jól teszik a bíborosok és püspökök is), ha újraolvassuk és szívünkbe/elménkbe zárjuk és megfogadjuk Szent Newman János Henrik hitvalló és egyháztanító "szellemi végrendeletét".
Íme:
A hosszú évek során sok hibát követtem el. Nincs bennem semmi abból a magas tökéletességből, amely a szentek írásainak sajátja, vagyis, hogy nincs bennük tévedés; de bízom benne, hogy mindannak tekintetében, amit írtam, a következőket tulajdoníthatom magamnak: az őszinte szándékot, az önző célok hiányát, az engedelmesség kedélyét, a helyreigazításra való nyitottságot, a tévedéstől való rettegést, az Anyaszentegyház szolgálatának vágyát, és – Isten irgalmából – a siker méltányos mértékét.
És – örömmel mondhatom – kezdettől fogva egyetlen nagy gonoszság ellen küzdöttem. Harminc, negyven, ötven éven keresztül minden erőmmel ellenálltam a vallási liberalizmus szellemének. Még soha nem volt az Anyaszentegyháznak akkora szüksége bajnokokra ez ellen, mint éppen most, midőn – fájdalom! – a tévedésnek ez a csapdája az egész földkerekségen elterjedt; és e nagyszerű alkalomból, amikor természetes, hogy aki a helyemben van, a világ és az Anyaszentegyház jelenlegi helyzetére, valamint jövőjére irányítja figyelmét, remélem, nem tekinthető helytelennek, ha megújítom tiltakozásomat az ellen, amivel szemben oly sokszor fölszólaltam.
A vallási liberalizmus az a doktrína, mely szerint a vallásban nincs pozitív [objektív] igazság, és az egyik hitvallás épp ugyanolyan jó, mint a másik; ez az a tanítás, amely napról napra növekszik és erősebbé válik. Ez összeegyeztethetetlen bármely vallás igaznak való elismerésével. Azt tanítja, hogy mindegyiket tolerálni kell, mert mindegyik csupán vélemény kérdése. A kinyilatkoztatott vallás nem igazság, hanem érzelem és ízlés; nem objektív tény, nem csodálatos [természetfölötti]; és minden egyes embernek joga van arra, hogy kénye-kedve szerint határozza meg annak tartalmát. A vallási odaadás [buzgalom] nem föltétlenül a hiten alapszik. Az ember járhat protestáns templomba vagy katolikusba, mindkettőből meríthet jót, és nem föltétlen kell egyikhez sem tartoznia. Fraterkázhatnak [pajtáskodhatnak] együtt szellemi gondolatokban és érzésekben, anélkül, hogy a tanításra nézve bármilyen közös nézetük lenne, vagy annak egyáltalán szükségét látnák. Mivel pedig a vallás ennyire személyes sajátosság és ennyire magánügy, szükségszerűen figyelmen kívül kell hagynunk az emberek egymással való érintkezésében. Ha egy ember minden reggel [mint valami ruhadarabot] új vallást vesz fel, mi közöd hozzá? Ugyanolyan illetlen dolog egy másik ember vallását firtatni, mint jövedelmének forrásairól vagy háztartása irányításáról faggatni. A vallás semmilyen értelemben sem társadalmi kötelék ...
A kereszténység túl gyakran volt halálosnak tűnő veszélyben ahhoz, hogy most rettegnünk kelljen bármilyen új próbatételtől. Ez eddig bizonyos. Másrészt ami bizonytalan – és ezekben az ádáz küzdelmekben általában véve bizonytalan, és nagy meglepetés, amikor megtapasztaljuk – az a sajátos mód, ahogy ilyenkor a Gondviselés kimenti és megőrzi választott örökségét. Néha az ellenségünk a barátunkká válik; néha elvétetik tőle a gonoszságnak különös ártó hatalma, amely annyira fenyegető volt; néha önmagától hullik szét darabjaira; néha pedig éppen csak annyit tesz, amennyi javunkra válhat, majd elenyészik.
Az Anyaszentegyháznak általában nincs más dolga, mint saját feladatai teljesítésében bizalommal és békességgel kitartani; szilárdan megállni, és megtapasztalni az Isten üdvözítő erejét. "A szelídek pedig örökölni fogják a földet, és gyönyörködnek a béke sokaságában." (Zsolt 36:11; Mt 5,4).
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
2 megjegyzés:
Kedves Ervin János atya! Jobb lenne így: Newman Szent János Henrik. Hiszen nem Szent Néri Fülöp, nem is Szent Keresztelő János vagy Szent Assisi Ferenc... Tisztelettel és szeretettel: Somogyi György Miklós
Igen, az komoly dilemma a magyar egyházi nyelvhasználatban; mint annak idején a Verne Gyula és a Jules Verne az irodalomban. Szükség lenne egy közmegegyezésre. Egyenértékű a családnév (pl. Neri, Borromei, Bellarmino) a helynevekhez köthető előnevekkel (Assisi, Szalézi, Pietrelcinai)? Kövessük a magyar szokást, vagy jobb a nemzetközi trendekhez való igazodás? Szóval jó a felvetés.
Megjegyzés küldése