Mint igazi Péter (kőszikla) és igazi első (prímás) a magyar egyház főpásztorai között, az esztergomi bíboros érsek úr elmondta élete talán legfontosabb és legbátrabb beszédét május 20-án, pünkösd vasárnapon, az esztergomi főszékesegyházban. A tartalom ugyan nem volt túl konkrét, de azért lehetett olvasni a sorok között. Mérhetetlen tiszteljük miatta és buzgón imádkozunk érte. (A teljes beszéd olvasható ITT!)
A beszéd legfontosabb részleteit igazán érdemes fölidézni:
„Még sok mondanivalóm volna, de nem vagytok hozzá elég erősek. Hanem
amikor eljön az Igazság Lelke, ő majd elvezet benneteket a teljes
igazságra. Nem magától fog beszélni, … az enyémből kapja, amit majd
hirdet nektek” (Jn 16,12–14) – így beszél Jézus tanítványaihoz a mai
evangéliumban. De mi ez a sok mondanivaló? A korai kereszténység
századai óta voltak, és talán vannak ma is, akik úgy gondolták: a
Szentlélek valami egészen mást, korról korra új meg új
kinyilatkoztatásokat fog közölni, meghaladja vagy elfeledteti Jézus
tanítását, hogy mást hozzon helyette, ami annak az időnek talán jobban
megfelel. Vagy a kiválasztottak egy szűk csoportja előtt titokzatos
rejtelmeket fog feltárni, amelyek teljesen eltérnek az evangéliumtól...
Manapság gyakran beszélünk arról, hogy a Szentlélek korában élünk. Fontos dolog ez, de jól kell értenünk... [A helyes értelmezéstől való eltérés egyik formája] a túlzott spiritualizmus, amely egyes változataiban a mélyebb, titokzatos
tudásra törekvő gnózis alakját öltötte. Ma is kísértés lehet, hogy a
Szentlélekre hivatkozva felülírjuk Krisztust. Hogy a biztos és az
Újszövetségben, meg a hagyományban világosan továbbadott krisztusi
tanításra azt mondjuk, hogy ma már nem aktuális, hanem a Szentlélek
valami mást, valami újat fog súgni nekünk, hogy ez lenne az igazi
haladás. Nekünk azonban tudnunk kell, hogy a Szentlélek Krisztus Lelke.
Hogy ő nem magától beszél, hanem azt mondja el, amit hall (vö. Jn
16,13). Róla mondja Jézus: „az enyémből kapja, amit majd hirdet nektek”
(Jn 16,14). A Szentlélek tehát nem mást, nem újat mond, hanem abban
segít, hogy Krisztus tanítását jobban megértsük és alkalmazzuk életünk
változó körülményei között
HOGY EGY KICSIT EGYÉRTELMŰBBEN FOGALMAZZUNK: Nincs olyan (mert teológiai képtelenség), hogy új, vagy második pünkösd, mert ami ott, az emeleti teremben az apostolokkal történt egyszeri és megismételhetetlen, állandó és stabil valóság a pünkösdkor megszületett Egyház életében. Csak akkor beszélhetünk új pünkösdről, ha elismerjük, hogy új Egyház is született, márpedig Krisztus egyetlen igaz Egyházának mandátuma a világ végéig szól, és a pokol kapui sem vesznek erőt rajta.
ÉRTJÜK MI EZT? (1) Nincs új pünkösd (az egyszer volt és állandó valóság az Egyházban); (2) nincs új Lélek (az ugyanis az Atyával és Fiúval egyként örökkévaló); (3) nincs új Egyház (csak az az egy apostoli nyáj és az az egy farkasok által ostromlott akol, amelyen kívül nincs üdvösség); és (4) nincs új tanítás (mert a Lélek annak a Krisztusnak igazságára vezet el minket, aki ugyanaz tegnap, ma és mindörökké, és az Egyház a Lélektől csak azt kapja, amit Krisztusból merít).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése